top of page

חטיבת ביניים

מטרות-על:

התמודדות עם קבלת השוני ומוכנות להיעזר. רכישת כלים להתמודדות עם עומסים לימודיים ורגשיים- ללמוד איך אני לומד.

רקע:
האם- עובדת בתעשייה, האב- מנהל בי"ס, ולהם שלושה ילדים. המשפחה פנתה בנוגע לדוד (שם בדוי) בן 14, הבכור.
דוד הגיע אלי לאחר מספר מקרים קשים של אלימות בבית הספר, היעדרות משעורים והתנגדות למרות ההורים, שהגיעו למצב של תחושת אין-אונים ופחד באשר לעתידו של בנם. 
ההורים סיפרו שתקופת הגן והכניסה לבית הספר לווּ בקשיים ותסכולים שהלכו וגברו עם השנים.
בתחילת הדרך, הביעו הוריו של דוד חוסר אמון ביכולת לשינוי. בבית הספר קבעו שאינו מתאים למסגרת רגילה וצריך טיפול מיוחד.

 

ניתוח האבחון וביסוס הנחות יסוד:
מתוך האבחון עלה כי לדוד יש הפרעת קשב וריכוז (ADHD), היפר-אקטיביות ודיסלקציה. דוד הינו בעל יכולות קוגניטיביות גבוהות, עם יכולת מילולית גבוהה וזיכרון שמיעתי גבוה מאוד; שחקן כדורגל עם יכולות חברתיות ומוטיבציה גבוהה.
לאחר מספר פגישות יחד ולחוד עם ההורים שבהן היה דוד שותף פעיל, נבנתה תוכנית התערבות המבוססת על הנחות היסוד הבאות:

  1. דוד יכול ורוצה ללמוד בבית ספר רגיל

  2. דוד זקוק להתאמות שניתנו לו באבחון

  3. יש לבנות מרחב למידה פוטנציאלי שיאפשר לו להתמודד עם הפרעות הקשב והריכוז ללא טיפול תרופתי (אינו יכול לקחת ריטלין).

ההורים ואני הגענו לבית הספר ויחד עם הצוות בנינו מערך הסכמות שכלל תוכנית משותפת והטמעתה במערכת, ליווי המחנכת והמורים המקצועיים, ובמקביל ליווי הנער עצמו כחלק מתוכנית הלימודים.

היעדים של תוכנית ההתערבות כללו:

  1. הישארות בבי"ס וסיום שנת הלימודים כבסיס למעבר לתיכון.

  2. דוד יקבל על עצמו את המסגרת הלימודית וילמד איך הוא לומד, כיצד הוא נעזר במערכת ומוכן לקבל את שונותו.

  3. המערכת תתגייס להכיר בשוני של דוד ותאפשר את תנאי הלמידה המותאמים עבורו, כה ותבסס עמו קשר המושתת על אמון ושותפות.


תוצאות ההתערבות:
לאורך השנה ניכר שינוי משמעותי בכמה רמות: ברמה הלימודית חל שיפור בציונים, בהגשת עבודות ובהבנה איך הוא לומד. ברמה ההתנהגותית ניכרו רגיעה גדולה, שיפור ביכולתו של דוד לשבת בכיתה, לעמוד בתסכול ולשלוט בהתנהגותו כלפי המורים. ברמה הרגשית נוצרה הלימה בין התפיסה העצמית והיכולות החיצוניות, והתפתחו תחושות של מסוגלות, ערך עצמי ושייכות.


בנוסף, החליט דוד להתנדב בשעות אחה"צ למען הקהילה ולשנות את אופי החברה עמה התרועע בתקופתו הקשה.
ההתערבות נמשכה פחות משנת לימודים אחת, ובסופה עלה דוד לכיתה י' והפך לתלמיד מצטיין.
התהליך העניק לכל המעורבים תחושת כוח ומסוגלות לעתיד.

© 2017 האתר הוקם ע"י משרד דיגיטל פייס

bottom of page